Wednesday, April 30, 2014

Asasi TESL and me ....

" hold on kids , no matter how fucked up life is today-- don't let go when you had chances to " FynnJamal



Assalamualaikum ,
long time no blogging huh ?
hidup aku penuh dengan sia-sia ,
tak ada apa yang perlu aku pertontonkan,
bimbang ditertawa dunia . 


Okay ,
Lihat pada tajuk kau sudah tahu.
kerana itu kau ada di sini
it's either kau type 
'tips interview tesl uitm'
or
'asasi tesl uitm'
whatever it is asal ada asasi tesl ,
kau dengan aku pasti akan bertemu. :-)
Aku rindu nak blogging ni. Lama gila bapak tak berblogging.
Okay jangan bosan dulu . Haha . My story starts here.


19th April 2014

Aku ada pergi interview untuk Asasi TESL kat UiTM  ,Shah Alam
Aku melompat jugak bila dapat tahu lepas untuk pergi interview,
lepas tu tampar diri sendiri sebab baru interview belum dapat masuk betul2. ahaha.
Aku nervous gila sepanjang minggu tu , nervous amat ,
sampai pada hari nak diInterview , aku tak rasa pape pun. haha
Aku relax gila , padahal aku lambat kot , ada lah dalam 15 minit lambat.
sesat punya pasal , aku masuk kampus besar dia , padahal fakulti pendidikan seksyen 17.
kenapa lah buat asing2 \haih/

Tips 1 
JANGAN LAMBAT !!
aku takpe , \hahaha/ sebab aku tak nervous,
tapi mak aku punya bising , perghh
actually , aku tak lambat pun , aku keluar rumah awal.
cuma aku jadi lambat bila aku pusing2 kat kampus besar tu ,
dan haritu bukan hanya TESL je yang kena interview, banyak lagi,
so , ramai akan berpusu masuk kampus besar. Kau pun akan terikut punya.
Tips 2 - JANGAN IKUT ORANG \haha/
Fakulti pendidikan tempat lain ye adik2 ,
so taknak sesat , sila datang awal , 
aku gerak 1 setengah jam awal , so korang gerak 2 jam awal \hahahaha/

Tips 3
Get ready korang punya alat tulis ,
jangan tinggal , yang ambik exam tu bukan member2 korang ,
unless kau memang tak tahu malu nak pinjam2 time tu , 
tapi memang tak dibuat dek orang dik , jangan . 
Bawak siap , show some efforts k ?

Tips 4
Make some friends ,
aku ni pemalu tahap gaban punya orang , tapi 
sebab aku malas nak fikir pasal interview,
aku buat kawan, thank God , panel aku paling riuh,
aku bukan nak perasan ke apa , tapi panel2 lain diam gila
ada yang keluar dari bilik interview siap terduduk bagai.
Aku pun pelik, panel aku interviewers punya gelak , sampai luar boleh dengar,
mungkin kitorang punya jawapan gila2 kot \haha/ .

Tips 5
Always remember , they are all the same like you , don't be insecure .
relax , aku punya member2 semua first time cakap english,
bab menulis semua orang gempak beb , bercakap ? ketaq lutut bak ang.
aku punya family bukan stok2  nak cakap english kat rumah kecuali kalau part nak mendajal orang
\hahaha/ 
kawan2 kat sekolah tak payah cerita , sebut 'strawberry' dengan slang American pun habis kitorang gelakkan . 
Bila dah nak hadap interview macam ni baru sedar that was so lame , we should not make fun of thing like that. 
So , ingat , to prove that they or you who are better , is to try . 
If you never try , you never know your potential .

Tips 6
SMILE ! :-)
salah ke jawapan merapu ke ,
persetankan semua itu dengan senyuman,
it boost up your confident level.
Interviewers tu tak bodoh dik , nak tahu kau salah ke tak.
Kau jangan menipu ,  jujur je . pastu senyum. 
Setidak-tidaknya , kau cukup relax to face the next questions.
Tak tahu cakap " I'm so sorry , but I don't know/ I'm not sure "
and smile . They will help you to give some hints , or proceed to the next questions

Tips 7
Double check your documents 
This is damn important !  
dorang akan listkan apa benda2 yang interviewers nak,
so , susun elok2 , double triple check , 
check je banyak kali, nak selamat kan , dari kau kelam kabut kat dalam tu.

Tips 8 
Bawa gambar passport !
dalam surat offer tu dia tak bagitahu ,
tapi kat sana memang dia nak , nasib aku memang ada simpan untuk spare.
bawa je siap2, satu je pun dia nak.


Okay,
untuk soalan2 yang dorang tanya aku :-

  1. Introduce ( cliche kan ?  cerita lah pasal diri kau , avoid tell them the fact that they already know , macam nama , umur ,etc)
  2. How many siblings do you have ?
  3. What are they(my siblings) doing ?
  4. Since most in my family are teachers , so they asked me did they inspired me ?
  5. What do you know about TESL ?
  6. Do you find it is easy to find this place(Fakulti Pendidikan) ?
  7. What is the current issue do you know happens in middle-east ( well , this is the killer question, I said I don't know , then they help me giving some hints, But I still cant answer them, so twisted the question by giving the current issue that I only know \hahah/ )
  8. What do you see yourself in 10 years from now .
That's all , nampak banyak ,
tapi kejap je , well , aku memang tak ambik port tentang curret news
so , aku bantai je , dorang pun bantai gelak dengan jawapan aku.
tapi , sepanjang interview tu , senyum je memanjang.
Keluar je dari bilik tu , terus jumpa kawan2 share soalan.
Tapi kantoi dengan abang yang jaga kitorang tu.
dia kata " hey , shhh shhh " sambil gelak2 . hahaha
Baik kot akak2 dan abang2 kat sana.

Well, I do hope that I can get this Asasi TESL in UiTM,
Pray for me. 
Aku tak kisah pun dapat mana2 , tapi kalau boleh nak shah alam
tapi tak kisah lah .\ hahaha/ . Nampak tak aku desperate nak sambung belajar ?
Aku nak lari dari dunia aku sekarang ni kejap. Nak busy kan diri,
Nak jumpa orang2 baru . Seronoknyaaa..
oh ya , Thanks for reading ! 
Goodluck untuk yang nak pergi interview untuk tahun 2015 nanti.

No comments:

Post a Comment